Rabu, 27 Februari 2013

Ekonomi Negara Iran

0 ulasan
Ekonomi Negara Iran


Ekonomi Iran adalah campuran Ekonomi Perancangan Berpusat dengan sumber minyak dan perusahaan-perusahaan dimiliki kerajaan, dan juga terdapat beberapa perusahaan-perusahaan yang dimiliki oleh swasta. Pertumbuhan ekonomi Iran adalah stabil semenjak dua abad yang lalu.

Iran adalah Negara yang mempunyai minyak dan perusahaan-perusahaan besar, tanah pertanian, perusahaan swasta dalam skala kecil, dan juga pelayanan jasa. Pemerintah Iran selalu berusaha untuk menstabilkan ekonomi Iran secara terus menerus selama lebih dari dua puluh tahun. Walaupun demikian, masalah inflasi dan pengangguran masih terus berlanjut.

Pelbagai kemajuan ataupun kemunduran yang dialami Republik Islam Iran terutama dalam bidang ekonomi, yang mana merupakan alat pengukur transformasi kepada negara Iran terutama setelah kemenangan Revolusi Islam. Negara Iran meskipun sangat kaya minyak dan gas, namun ia dikenali sebagai Negara yang berekonomi rendah dan Negara pengimport utama dunia.

Di samping itu, pemimpin yang bertukar ganti telah menjadikan negara Iran semakin maju dari tahun ke tahun. Pemimpin yang banyak memberi pengaruh besar dalam meningkatkan ekonomi negara Iran adalah Mahmoud Ahmadinejad iaitu pemimpin negara Iran yang ke-sembilan yang diangkat pada tahun 2005.

Pada awal abad ke-21, peratusan sektor perkhidmatan dalam pengeluaran negara kasar bagi negara Iran adalah yang tertinggi, diikuti dengan perlombongan dan pertanian. 45% daripada belanjawan negara adalah hasil perlombongan minyak dan gas asli, dan 31% pula adalah dari cukai. Pada tahun 2004, Pengeluaran Negara Kasar Iran dianggarkan sebanyak $163 bilion atau $2,440 per kapita.

Rakan dagangan Iran pula adalah China, Rusia, Jerman, Perancis, Itali, Jepun dan Korea Selatan. Manakala, semenjak lewat 90-an, Iran mula meningkatkan kerjasama ekonomi dengan beberapa negara membangun termasuklah Syria, India dan Afrika Selatan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...